Ga verder naar de inhoud
Romel Bahhi

Datums

14 november 2024 - 20:00
Tickets

Prijzen

€ 13 | Voorverkoop
€ 10 | Voorverkoop UiTPas | - 18 | groep + 10 | Sectorpass oKo
€ 3,2 | UiTPAS Kansentarief (enkel aan balie van Uitbureau)
€ 16 | Aan de deur
UiTPAS

Zaalopstelling

Staanplaatsen

Locatie

De Centrale
Kraankinderstraat 2
Gent 9000
Meer informatie

Voor zijn vierde album onder eigen naam stelde de Iraans-Australische tar-speler Hamed Sadeghi een ensemble samen waarmee hij laveert tussen de culturen van oost en west.

Zijn muziek is weliswaar diepgeworteld in de Perzische traditie maar hij voegt daar omzichtig stijlelementen van jazz en westerse (hedendaagse) klassieke muziek aan toe. Improvisatie en emotionele diepgang zijn de extra’s die ‘Empty Voices’ een heel aparte klankkleur verlenen. Rode draad bij dit alles is aandacht schenken aan kleine details en alledaagse dingen die meestal onopgemerkt voorbijgaan. De cd-titel verwijst naar de teksten van de soefi-poëet Rumi en zijn theorie over het negeren van jezelf en meegaan met de “flow”.

Het album kent een geleidelijke opbouw. Openingstrack ‘Please’ en vervolgens ‘Taarof’ roepen beelden op van een opgaande zon met een subtiel spel van licht en schaduw. Aanvankelijk bepaalt de tar of langhalsluit de algemene sfeer en toon. Tot de andere muzikanten zich stapvoets hierbij aansluiten. Dat zijn Sandy Evans (sopraan- en tenorsaxofoon), Paul Cutlan (basklarinet), Michael Avgenicos (altsaxofoon), Thomas Avgenicos (trompet), Adem Yilmaz en contrabassist Lloyd Swanton die we kennen van bij The Necks. De blazers cijferen zichzelf op meesterlijke wijze haast volledig weg om de contrabas en de tar niet te overstemmen.

Denk aan woestijnlandschappen in een zengende hitte en de welgekomen stopplaatsen van een karavanserai. Verdere aanknopingspunten zijn het mystieke aura en religieuze rituelen ontleend bij de soefi tradities. Doorheen het hele verhaal duiken subtiele ritmische verschuivingen op waarbij de meest introverte kenmerken van elk instrument naar voor geschoven worden. Een manier om door een ogenschijnlijke eenvoudige omkadering de onderliggende muzikale rijkdom te verhullen en de lineaire lijn van de traditionele muziek te doorbreken. In een aantal passages is het ritme trouwens gebaseerd op bestaande gedichten maar werd de tekst weggelaten. ‘Mother Tongue’ is daar een virtuoos voorbeeld van. Intrigerend vooral hoe rietblazers en trompet naadloos elkaar aanvullen.

Als referenties vermelden we Anouar Brahem, Munir Bashir, ‘Hymn To The Seeker‘ van Mac Gayden en de ECM catalogus.

De première had plaats tijdens het Sydney Festival 2023. Optredens volgden in de befaamde opera van Sydney en doorheen Australië met als hoogtepunten de passages tijdens het Melbourne International Jazz Festival en Brisbane International Jazz. In het najaar toert Sadeghi doorheen Europa met stopplaatsen in België en dus ook in De Centrale.